Άμεση δημοκρατία και ανθρώπινα δικαιώματα.


Ίσως το μόνο φαινομενικά ισχυρό επιχείρημα ενάντια στα δημοψηφίσματα λαϊκής πρωτοβουλίας να είναι πως αυτά δύνανται να ακυρώσουν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα.

Ακόμα όμως και στα κοινοβουλευτικά καθεστώτα τα ανθρώπινα δικαιώματα, υπό το βάρος των πολιτικών και κοινωνικών συσχετισμών, μπορεί να μη γίνονται σεβαστά. Δείτε τη κατάσταση στη χώρα μας αλλά και συνολικότερα στην Ευρώπη τα τελευταία τρία χρόνια:

– Ποια ανθρώπινα δικαιώματα γίνονται σεβαστά για τους μετανάστες χωρίς χαρτιά;
Κλείνονται επί μήνες στα κρατητήρια των αστυνομικών τμημάτων στοιβαζόμενοι σαν τα ζώα. Δημιουργούνται ειδικά στρατόπεδα συγκέντρωσης για τη «φιλοξενία» τους.
Πνίγονται κατά εκατοντάδες στην προσπάθειά τους να περάσουν τα θαλάσσια σύνορα με τα δυτικά πολιτισμένα κράτη να παρακολουθούν απαθή στη καλύτερη περίπτωση. Στη χειρότερη, όπως το ιταλικό πολεμικό ναυτικό, βάζουν και ένα χεράκι στο ναυάγιο.
Δεκάδες πεθαίνουν στα ναρκοπέδια.

– Ποια ανθρώπινα δικαιώματα έγιναν σεβαστά όταν οροθετικές γυναίκες χρησιμοποιήθηκαν ως προεκλογικό ατού των κοινοβουλευτικών ανδρών Χρυσοχοϊδη και Λοβέρδου;

– Ποια ανθρώπινα δικαιώματα γίνονται σεβαστά όταν κρατούμενοι βασανίζονται στα αστυνομικά τμήματα ή ακόμα και μέσα στο Αρχηγείο της ΕΛΑΣ;

– Τι έκαναν οι Γάλλοι με τους Τσιγγάνους από Ρουμανία το καλοκαίρι του 2012; Δεν τους σκότωσαν αλλά τους έστειλαν πακέτο από κει που ήρθαν. Δεν είδα κανέναν να καταδικάζει πόσο μάλλον να παίρνει μέτρα εναντίον της Γαλλίας για κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των τσιγγάνων. Γιατί άραγε;

Θα έπρεπε και η υποκρισία να έχει τα όριά της. Αλλά έχει χαθεί προ πολλού η τσίπα.

Τελικά τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει σεβαστά τα ανθρώπινα δικαιώματα ακόμα και στα πλαίσια της φιλελεύθερης κοινοβουλευτικής ολιγαρχίας; Μα τι άλλο απ’ τους πολιτικούς και κοινωνικούς συσχετισμούς.
Πιστεύει κανείς ότι θα είχε απαλειφθεί το θρήσκευμα απ’ τις ταυτότητες αν ο Χριστόδουλος και οι υπόλοιποι σκοταδιστές στα πλαίσια της Εκκλησίας είχαν πράγματι με το μέρος τους τη πλειοψηφία των πολιτών; Σε μια ανοικτή και ισότιμη συζήτηση μπροστά σε όλη τη κοινωνία δεν θα είχαν καμία τύχη.

Το ίδιο ισχύει και στο επίμαχο θέμα των ημερών για την απόδοση ελληνικής ιθαγένειας στα παιδιά των μεταναστών που μεγαλώνουν στην Ελλάδα ενταγμένα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Αν οι πολίτες είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν διεξοδικά επί του συγκεκριμένου θέματος δύσκολα θα άφηναν παιδιά που μιλάνε ελληνικά και νοιώθουν Έλληνες, συμπληρώνοντας τα 18 να νοιώθουν ξένοι στη χώρα που τα μεγάλωσε.

Αυτό που ισχυρίζομαι είναι πως δεν υπάρχει καμιά εγγύηση ότι δεν θα παραβιαστούν τα ανθρώπινα δικαιώματα πέρα απ’ τη πολιτική δράση των ίδιων των πολιτών.

Κανένα συνταγματικό δικαστήριο δεν θα μπορούσε να καθυποτάξει ένα ισχυρό πλειοψηφικό κίνημα που θα ζητούσε να μην υπάρχει κανένας περιορισμός στα ζητήματα που είναι δυνατόν να τεθούν στη κρίση των πολιτών μέσω δημοψηφίσματος.  Αυτό δεν σημαίνει πως συνταγματικές αρχές όπως η καθολική (ίδια για όλους τους πολίτες) ισχύ των νόμων δεν αποτελεί κριτήριο-προϋπόθεση για τη διατύπωση μιας λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας. Ασυμβατότητα με τη συνταγματική αρχή (κρινόμενη προφανώς από συνταγματικό δικαστήριο) θα σήμαινε ότι αν οι πολίτες ήθελαν να επιμείνουν στη πρότασή τους τότε θα έπρεπε να επιτεθούν με νομοθετική πρωτοβουλία στην ίδια τη συνταγματική αρχή.  Νομίζετε πως θα μπορούσαν να πάρουν θετικό αποτέλεσμα σε σχετικό δημοψήφισμα;

Η διάκριση ανάμεσα σε δημόσια και ιδιωτική σφαίρα είναι πάρα πολύ θολή. Για παράδειγμα ο γάμος μεταξύ ομοφυλοφίλων είναι ιδιωτικό ή δημόσιο θέμα; Κι ακόμα παραπέρα η υιοθέτηση παιδιών από ομοφυλόφιλα ζευγάρια άπτεται της ιδιωτικής ή της δημόσιας σφαίρας; Η ευθανασία τι είναι; Ιδιωτικό ζήτημα του καθενός ή δημόσιο; Κατά τη γνώμη μου μόνο οι ίδιοι οι πολίτες μπορούν ν’ αποφασίσουν αν πρόκειται για ζητήματα που αφορούν τα άτομα και δεν πέφτει λόγος στη πολιτική κοινότητα ή το αντίθετο. Δεν υπάρχει κανείς έξω, πέρα  και πάνω απ’ τους πολίτες που να μπορεί να άρει το βάρος της απόφασης απ’ τους ώμους τους. Απλά μέχρι τώρα οι κοινωνίες αποφάσιζαν ασυνείδητα, αυθόρμητα. Ίσως φθάνει σιγά σιγά η ώρα ν’ αποφασίζουν συνειδητά χωρίς ενδιάμεσους (παπάδες, πολιτικούς, αστυνομικούς, ψυχιάτρους, κ. ά. «ειδικούς»).

Η άρνηση να τεθεί σε δημοψήφισμα κάποιο ζήτημα αφήνει χώρο στη μισαλλοδοξία. Διότι δεν βγάζει στο κοινωνικό φως τα ζητήματα. Δεν τα συζητούν οι πολίτες και άρα δεν προβληματίζονται γι’ αυτά. Το θέμα σιγοκαίει και περιμένει πότε θα συναρθρωθεί με άλλα κοινωνικά προβλήματα για να εκραγεί. Μήπως αυτό που περιγράφω σας θυμίζει σύγχρονες ελληνικές καταστάσεις; Ναι δεν κάνετε λάθος λέγεται αλλιώς και Χρυσή Αυγή.

Advertisements
This entry was posted in Φιλελεύθερη(;) κοινοβουλευτική ολιγαρχία, για μελέτη and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Άμεση δημοκρατία και ανθρώπινα δικαιώματα.

  1. Ο/Η Πάρης Μανιας λέει:

    Τα δημοψηφίσματα λαϊκής πρωτοβουλίας δύνανται να ακυρώσουν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα….;;;
    Ποιος έθεσε αυτό το επιχείρημα…;;
    που το στηρίζει…;;;
    Ενα παράδειγμα…;;

  2. Ο/Η blackboy1955 λέει:

    Κοίτα εδώ

    http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.article&id=7154

    Μη περιμένεις ότι θα διαβάσεις παράδειγμα.

  3. Ο/Η Βουρλής Πέτρος λέει:

    Σπουδαίο κείμενο Blackboy, είναι ακριβώς όπως τα περιγράφεις.

  4. Ο/Η blackboy1955 λέει:

    Σ’ ευχαριστώ Πέτρο. Το χρωστώ σε σένα και τους υπόλοιπους συνομιλητές μου. Ακόμα και ή ίσως και περισσότερο στους εκφράζοντες διαφωνίες.

  5. Παράθεμα: Με αφορμή το Ιρλανδικό δημοψήφισμα για την «ισότητα των γάμων» | ResPublica

  6. Παράθεμα: Με αφορμή το Ιρλανδικό δημοψήφισμα για την «ισότητα των γάμων» … « απέραντο γαλάζιο

  7. Παράθεμα: Με αφορμή το Ιρλανδικό δημοψήφισμα για την «ισότητα των γάμων» | Νόστιμον ήμαρ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s