Επιτάφιος Περικλέους. Θουκυδίδης


37. Έχουμε δηλαδή πολίτευμα, το οποίο δεν αντιγράφει τους νόμους άλλων, μάλλον δε εμείς οι ίδιοι είμαστε υπόδειγμα σε μερικούς παρά μιμούμαστε άλλους. Και ονομάζεται μεν δημοκρατία, γιατί η διοίκηση είναι στα χέρια των πολλών και όχι των ολίγων. … ως προς την θέση τους στον δημόσιο βίο κάθε ένας, ανάλογα με την επίδοση σε κάποιο τομέα, προτιμάται για ένα από τα δημόσια αξιώματα, και όχι από την πολιτική του παράταξη όσο από την αρετή του, ούτε εξαιτίας της φτώχειας, ενώ έχει την ικανότητα να παράσχει κάποια υπηρεσία στην πατρίδα του, εμποδίζεται από το γεγονός ότι είναι άγνωστος. … Ζούμε ελεύθερα, και ως πολίτες στον δημόσιο βίο και ως άτομα στον ιδιωτικό, στις επιδιώξεις μας της καθημερινής ζωής, κατά τις οποίες δεν κοιτάμε ο ένας στον άλλον με καχυποψία, δεν θυμώνουμε με τον γείτονά μας, όταν κάνει σύμφωνα με την ευχαρίστησή του, ούτε παίρνουμε μια φυσιογνωμία σκυθρωπή, η οποία μπορεί να μην βλάπτει τον άλλο, πάντως όμως είναι δυσάρεστη. Ενώ δε στην ιδιωτική μας ζωή συναναστρεφόμαστε χωρίς να ενοχλεί ο ένας τον άλλον, στην δημόσιά μας ζωή από σεβασμό προ πάντων δεν παραβαίνουμε τους νόμους, υπακούμε σε όσους κάθε φορά έχουν τα αξιώματα και στους νόμους, και περισσότερο σε εκείνους από τους νόμους, που έχουν θεσπιστεί για ωφέλεια των αδικούμενων, και σε άλλους, οι οποίοι αν και άγραφοι, η παράβασή τους φέρνει πανθομολογούμενη ντροπή.

40. Ζούμε αγαπώντας το ωραίο χωρίς πολυτέλειες και τη σοφία χωρίς να γινόμαστε μαλθακοί…. οι ίδιοι εμείς είμαστε σε θέση να φροντίζουμε ταυτόχρονα για τις ιδιωτικές μας υποθέσεις και για τις υποθέσεις της πόλης μας, και ενώ ασχολούμαστε με διαφορετικά επαγγέλματα κατέχουμε καλά τα πολιτικά ζητήματα. Γιατί είμαστε ο μόνος λαός που αυτόν που δε μετέχει στα κοινά δεν τον θεωρούμε φιλήσυχο αλλά άχρηστο, και οι μόνοι που κρίνουμε και διαμορφώνουμε σωστές γνώμες για τα πράγματα, γιατί δεν θεωρούμε τους λόγους εμπόδιο των έργων, αλλά μάλλον θεωρούμε εμπόδιο να μην έχουμε κατατοπισθεί σε όσα έχουμε να κάνουμε, πριν καταπιαστούμε με αυτά. …είμαστε οι μόνοι που βοηθάμε τον άλλο χωρίς δισταγμό, όχι τόσο από υπολογισμό του συμφέροντος, όσο από την πίστη μας στην ελευθερία.

41. ….Και αυτοί εδώ πέθαναν πολεμώντας γενναία για να μη στερηθούν μια τέτοια πόλη και είναι φυσικό ο καθένας από όσους απομένουν να θέλει να μοχθήσει γι’ αυτήν.

Advertisements
This entry was posted in για μελέτη and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Επιτάφιος Περικλέους. Θουκυδίδης

  1. Ο/Η Βουρλής Πέτρος λέει:

    Ομολογώ ότι δεν θυμόμουν πως είχαμε διδαχθεί τον Επιτάφιο. Τον άκουσα πρώτη φορά από τον Κοροπούλη στο τρίτο πρόγραμμα (πριν περίπου ένα χρόνο) χωρίς να ξέρω τι είναι, και ήταν τουλάχιστον συγκινητικό. Λίγες ημέρες αργότερα η εκπομπή επαναλήφθηκε ,και ενώ και πάλι οδηγούσα, με πήρε τηλέφωνο ένας φίλος να με ρωτήσει τι είναι. Φυσικά το είχα ήδη «ανακαλύψει» και ένοιωθα ντροπή να μην θυμάμαι ότι το είχα διδαχθεί, μέχρι την στιγμή που μιλώντας με άλλους συνομήλικους φίλους άκουσα ότι φυσικά το θυμούνταν και το μόνο που ένοιωθαν ήταν απέχθεια!

    Τελικά η παιδεία μας όντως λειτουργεί. Μας κρατά (μέσω της άγνοιας ή ίσως ακόμα χειρότερα της απέχθειας) μακριά από τέτοια βλάσφημα για τον κοινοβουλευτισμό κείμενα. Αν δεν μπορείς να αντιμετωπίσεις κάτι το μόνο που σου μένει να κάνεις είναι να το διαστρεβλώσεις. Και η δημοκρατία δεν μπορεί να ηττηθεί διαφορετικά…..

    Αναρωτιέμαι ποια θα ήταν η πολιτική μας κουλτούρα αν ο κάθε Έλληνας είχε διαβάσει το «Η αρχαία ελληνική δημοκρατία και η σημασία της για εμάς σήμερα» του Κορνήλιου Καστοριάδη…..

  2. Ο/Η blackboy1955 λέει:

    Λάβε υπόψη σου πως το κείμενο-ύμνο στην Αθηναϊκή Δημοκρατία το γράφει ο Θουκυδίδης, τον οποίο είχαν εξορίσει επί είκοσι χρόνια οι Αθηναίοι. Ο λόγος ήταν ότι έφθασε καθυστερημένα για να βοηθήσει με το στόλο που διοικούσε μια πολιορκούμενη απ’ τους Σπαρτιάτες πόλη της Μακεδονίας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s